Belgen zeggen JA tegen lokale bioproducten!

|Lifestyle

De coronacrisis lijkt eindelijk ook positieve gevolgen te hebben. Voor sommigen is lokaal en bio eten al langer een gewoonte, maar voor anderen is dit de ontdekking van het jaar!  

Voorkeur voor kleinschalige bioproducten 

Fairtrade Belgium heeft een interessant onderzoek uitgevoerd bij meer dan duizend Belgen. De resultaten zijn meer dan bemoedigend: de gemiddelde Belg wil graag meer lokale, eerlijke bioproducten eten. De voorkeur voor bioproducten is zelfs met 14% gestegen sinds het begin van de lockdown! Deze crisis heeft dus ook een positieve impact: heel wat consumenten besteden nu meer aandacht aan de herkomst en kwaliteit van de producten die ze kopen. 

Veel Belgen hebben deze keuze al voor de lockdown gemaakt, maar sinds de maatregelen zien we een groeiende voorkeur voor gezonde voeding en steeds meer enthousiasme om kleinschalige, lokale boeren te steunen

Waarom? Voor deze trend zijn er meerdere mogelijke verklaringen: 

  • Mogelijks zijn er minder wachtrijen bij kleine, lokale producenten dan in grote supermarkten.
  • Door de afstandsbeperking hebben plattelandsbewoners mogelijk meer de neiging om in de buurt inkopen te doen, zodat ze geen lange afstand moeten afleggen.
  • Door de tijdelijke werkloosheid of het telewerken heeft de Belg meer tijd om naar verschillende producenten te gaan.
  • Dit kan een vorm van steun aan kleine producenten zijn, nu ze hun producten niet meer aan restaurants kunnen verkopen en ook niet meer kunnen exporteren. Mogelijk heeft de coronacrisis mensen ook aangezet om na te denken over waar het voedsel op hun bord precies vandaan komt. Bio is voor velen synoniem met kwaliteit en versheid

Een enquête van het marktonderzoeksbureau GFK heeft bijvoorbeeld aangetoond dat één op de vier Belgen meer vers fruit en verse groenten koopt en dat één op de vijf Belgen dit ook de komende weken wil blijven doen. Dit bewijst dat mensen nu meer stilstaan bij de duurzaamheid, herkomst en versheid van wat ze kopen. En daarmee kunnen we alleen maar blij zijn!

Dat is erg goed nieuws, want korte ketens zijn milieuvriendelijker. Er zijn weinig tussenpersonen, de producenten volgen de seizoenen en vaak is ook de kwaliteit van hun producten beter. Lange ketens hebben daarentegen schadelijke gevolgen voor het milieu.

Terug aan de kookpotten 

Door de lockdown hebben de Belgen meer tijd voor bepaalde activiteiten. Sommigen spelen muziek, schrijven, werken in de tuin ... En anderen slaan aan het koken. Volgens dezelfde enquête van GFK kookt 33% van de Belgen nu vaker dan voor de lockdown, en dat merken we. Volgens de RTBF zijn meel, gist en melk nu de populairste producten in de supermarkt. Bij Delhaize is de verkoop van meel zelfs verdrievoudigd! 

En van alle meelsoorten lijkt biomeel wel de heilige graal te zijn. Hou je vast: de verkoop van biomeel is met maar liefst 329% gestegen! Vergeet niet dat je in de biowinkel met Ticket EcoCheque kunt betalen. Deze cheques helpen je duurzamere keuzes te maken in het leven. 

Ook thee, chocolade, pasta en rijst doen het erg goed. En dan hebben we het nog niet gehad over de explosieve groei van de verkoop van broodbakmachines! Vergis je niet: ook zonder machine kun je perfect brood bakken. Dat hebben we zelf getest 😉  

Nee tegen verspilling! 

Meer koken is minder verspillen! Wie georganiseerd kookt, houdt minder restjes over en verspilt dus minder voedsel. Test-Aankoop bevestigt dat de verspilling met wel 28% is gedaald. “Momenteel verspilt iedere Belg ongeveer 345 kg voedsel per jaar. En dat is niet alleen op financieel vlak een probleem. Ook de milieu-impact is enorm: één gewone steak van 200 g die in de vuilbak belandt, betekent een verspilling van ongeveer 3200 liter water.” We hopen dus dat de Belgen op het goede pad blijven. 

Zijn deze gedragsveranderingen blijvend? 

Fairtrade geeft aan dat “de Belg vaker inkopen wil doen bij lokale kruidenierswinkels of buurtwinkels (23%), naar de markt wil gaan (21%) of rechtstreeks bij de producent wil kopen (33%)”. Maar we mogen nog geen voorbarige conclusies trekken. Over een jaar maken we de balans op 😉  

Deze trends suggereren dat de Belgen nu meer op hun welzijn en gezondheid letten dan vroeger. We zijn erg blij dat de lockdown ook een positieve impact heeft! Want dat is precies ons doel: mensen aanzetten om beter en duurzamer te eten. Ticket Restaurant en Ticket EcoCheque helpen je hier dagelijks bij. 

Missie volbracht! Voorlopig, toch ... 

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen