Culinaire reis door Spanje met ComoTapas
Vandaag spreken we met een restauranthouder uit het Ticket Restaurant-netwerk die, net zoals veel van zijn collega’s, de deuren moest sluiten tijdens de lockdown. Ook droeg hij zijn steentje bij aan de actie #HorecaComeback en gaf hij zijn zaak een andere wending tijdens deze bijzondere periode. We hebben het over Ramiro van ComoTapas!
ComoTapas telt twee vestigingen: in de Antoine Dansaertstraat 19 in Brussel en in de Kammenstraat 75 in Antwerpen.
Wat is het concept van ComoTapas?
“Bij ons komen tafelen voelt altijd een beetje als vakantie.”
“We nemen onze klanten mee op een culinaire reis door Spanje dankzij een vijftigtal pintxos en tapas. Stuk voor stuk Spaanse hors-d’oeuvres die oorspronkelijk als aperitiefhapje bedoeld waren, maar in Baskenland uitgroeiden tot traditionele gerechten. We bereiden ze à la minute en serveren ze met of zonder brood op een transportband waaraan de klanten plaatsnemen.”
“Om niets van de hele ervaring te moeten missen, raden we onze gasten onze all-informule (inclusief tapas en drankjes) aan. Zo kan iedereen alle hapjes proeven zonder zich te moeten afvragen hoeveel hij nu precies gegeten heeft. Wie het liever kleiner houdt, kiest voor de klassiekere versie met bijvoorbeeld een selectie van zes bordjes voor € 17,15. Ongeveer evenveel als een klassiek gerecht en een dessert, en dat voor een bijzonder betaalbare prijs.”
“Leuk weetje: de meesten van onze zaalmedewerkers en koks hebben Spaanse roots! Samen met een uitstekende service versterkt ook dat de vakantiesfeer voor onze gasten.”
En #HorecaComeback?
“We hebben onze restaurants meteen ingeschreven op het #HorecaComeback-platform. Wat dit initiatief zo sterk maakt, is de steun van Edenred. Voor elke tegoedbon die met Ticket Restaurant betaald werd, deed Edenred nog eens 20% bovenop de waarde! We zijn uiteraard erg dankbaar voor dit initiatief in deze bijzonder zware periode.”
“We hebben ervoor gekozen om onze klanten een extraatje aan te bieden: wie op het #HorecaComeback-platform een waardebon van € 50 koopt, krijgt dankzij Ticket Restaurant in werkelijkheid een bon van € 60 en kan bij ComoTapas kiezen uit twee menu’s die normaal gezien € 72,60 kosten. Dat vinden de klanten uiteraard heel leuk, en dankzij deze aanbieding hebben ondertussen al heel wat gezinnen onze restaurants leren kennen.”
Hoe heeft ComoTapas zich aangepast in deze periode?
“Door de gedwongen sluiting hadden we voldoende tijd om onze restaurants aan te passen aan de maatregelen inzake social distancing, die nu van cruciaal belang zijn. Zo plaatsten we plexiglas rond de tafels. Het plexiglas en de open keuken waar ze de koks kunnen zien werken, stelt onze klanten gerust, want ze weten dat ze weer veilig kunnen komen eten. Uiteraard kunnen we op dit moment minder mensen ontvangen, maar we houden de moed erin voor de toekomst.”
Hoe verloopt de heropening bij ComoTapas?
“We zijn vooral verrast … De reacties van onze klanten zijn echt positief! Begin juni zijn we opnieuw opgestart en we kregen al heel wat reservaties binnen. We zijn dan ook dolblij dat we onze klanten weer mogen verwelkomen deze zomer!”
“De meeste klanten van ComoTapas zijn vaste klanten, en meer dan 80% brengt ons regelmatig een bezoekje. Amper twee weken nadat we groen licht hadden gekregen, zijn sommige klanten al meerdere keren komen tafelen ... Dat bewijst dat ze écht tevreden zijn en is voor ons de mooiste beloning.”
“Dit is ook een unieke kans om nieuwe klanten aan te trekken. Nu iedereen drie maanden thuisgezeten heeft, vinden we het hartverwarmend dat ze dankzij mond-tot-mondreclame voor ons kiezen.”
Hoe zie je de toekomst?
“We blijven optimistisch, maar ook voorzichtig. We zijn heel blij dat we onze klanten weer mogen verwelkomen en verwennen, en we denken dat de markt zich steeds meer zal aanpassen. We blijven in elk geval hoopvol.”
“Bij ComoTapas weigeren we een COVID-taks van € 5 aan te rekenen. Iedereen heeft zijn inkomsten zien dalen en we vinden niet dat de klanten daar extra moeten voor betalen. Dat ze bij ons komen eten, is al een teken van steun op zich!”
“We moeten de klanten geven wat ze verwachten en competitief blijven. Bij ComoTapas hebben we altijd ingezet op een kwalitatieve service en innovatie. Zo boden we bijvoorbeeld in 2002 als een van de eerste restaurants onlinereservaties, gratis wifi en andere diensten aan. Ook de komende maanden zullen we de veranderingen en de nieuwe trends op de voet volgen om onze gasten steeds de best mogelijke ervaring te bieden.”
Laat je leiden door je zintuigen en proef de smaken die rechtstreeks uit Galicië, Andalusië, Barcelona en Baskenland lijken te komen ... Bij ComoTapas beleef je een gezellige avond en geniet je van heerlijke gerechten op basis van traditionele recepten, verse producten met een grote keuze van bieren, wijnen en natuurlijk sangria's!
We raden je uiteraard aan te reserveren op www.comotapas.com.
Vond je dit artikel leuk?
Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.