Personeel vinden en houden in horeca en buurtwinkels

|Praktische tips

Wie vandaag een horecazaak of buurtwinkel runt, kent de uitdagingen maar al te goed. Goed personeel vinden is moeilijk, ze behouden nog moeilijker. Toch kan je als kleine ondernemer het verschil maken door een werkomgeving te creëren waar medewerkers zich goed voelen en kansen krijgen.

Employer branding in horeca en kleinhandel: meer dan een loonbrief

Employer branding klinkt misschien als een modewoord, maar het is simpelweg de uitstraling van jouw zaak naar klanten en medewerkers toe. Het is belangrijk om daarin te investeren zodat je het juiste personeel aantrekt en ook behoudt. Medewerkers die zich thuis voelen, worden vanzelf de beste ambassadeurs van je zaak.

EEN POSITIEVE WERKSFEER IN JE ZAAK ZORGT VOOR TROUW PERSONEEL
Het werk raast altijd door, maar af en toe tijd nemen voor een korte babbel of even inchecken bij je personeel, schept een hartelijke sfeer.

ACTIEF LUISTEREN NAAR MEDEWERKERS VERHOOGT DE BETROKKENHEID VAN JE TEAM
Vraag regelmatig feedback en doe er iets mee. Medewerkers die zien dat hun tips opgepikt worden, voelen zich gewaardeerd en zullen zich meer betrokken voelen. Dat verhoogt de kans dat ze blijven.

MENSELIJK OMGAAN MET PERSONEEL LOONT IN HORECA EN BUURTWINKELS
Las tijdig pauzes in, zelfs al gaat het maar 5 om minuten. Medewerkers zijn productiever en gezonder als ze regelmatig kort kunnen ontspannen. Houd ook rekening met werknemers die zich die dag fysiek minder voelen door lichte aanpassingen aan hun werk waar mogelijk.

ERKENNING EN WAARDERING
Kleine gebaren maken het verschil. Denk aan complimenten, een verjaardagskaart, een smakelijke traktatie of geschenk als een van de studenten geslaagd is voor de examens, een van de werknemers bevallen is, een sportieve prestatie leverde, etc. Het verhoogt het geluksgehalte en de motivatie binnen het team.

DUIDELIJKE UURROOSTERS
Respecteer rustmomenten en probeer rekening te houden met de privéverplichtingen van je personeel. Maak vanaf het begin duidelijke afspraken rond wissels in werkshifts of het doorgeven van belangrijke data waarop ze niet kunnen werken. Een goed uurrooster vermindert stress en voorkomt discussies.

INVESTEER IN JE TEAM VIA OPLEIDING EN TEAMBUILDING
Investeren in je team doe je zowel via teambuildingsactiviteiten zoals

  • Gemeenschappelijke koffiepauzes
  • Een etentje met alle medewerkers
  • Een leuke uitstap

Maar ook door je personeel de ruimte te geven om opleidingen te volgen. Werknemers willen het gevoel hebben dat ze groeien en kansen krijgen. Doordat ze up to date blijven met de laatste trends, denken ze ook mee na over verbeteringen of het ontwikkelen van je brand.

Last but not least is het geven van extra’s zoals maaltijdcheques. Vanaf januari 2026 verhoogt de maximale nominale waarde per maaltijdcheque naar € 10. Dat zorgt ervoor dat ze meer overhouden aan het einde van de maand, ze steunen zowel de horeca als de kruidenierszaken en de lokale economie en voor jou brengt het ook heel wat fiscale voordelen.

 

Spring mee op de kar en bestel vandaag nog je maaltijdcheques via deze link of neem contact met ons op als je meer informatie wil.

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen