Het FOOD-programma viert haar 10-jarig bestaan

|News

Het FOOD-programma - Fighting Obesity through Offer and Demand - viert dit jaar zijn tiende verjaardag. Wat houdt dit programma in? Waarom heeft Edenred zich voor dit programma geëngageerd?

Om deze verjaardag te vieren zoals het hoort, besloten we om eens langs te gaan bij Nolwenn Bertrand, coördinatrice van het FOOD-programma, om ons iets meer te vertellen over dit Europese initiatief!

KAN JE ONS HET FOOD-PROGRAMMA IN ENKELE WOORDEN UITLEGGEN?

FOOD staat voor 'Fighting Obesity through Offer and Demand'. Het is een Europees project van verschillende publieke en private partners met een gezamenlijk doel: een evenwichtige voeding promoten op het werk.

De doelgroepen van het programma vullen elkaar aan: de restaurateurs aan de ene kant (aanbod) en de werknemers aan de andere kant (vraag). Het doel is om de werknemers tijdens hun middagpauze, dicht bij hun werkplaats, toegang te verlenen tot een evenwichtig aanbod. Tegelijk worden de restaurateurs aangespoord om hun aanbod aan te passen om tegemoet te komen aan de vraag van hun klanten.

HOE IS DIT PROGRAMMA ONTSTAAN?

Het werd in 2009 gelanceerd dankzij Europese financieringen (DG SANTE of het Directoraat-Generaal voor Gezondheid en Voedselveiligheid) in 6 Europese landen. Het ging toen om een proefproject dat maar voor 2 jaar werd opgezet. Vandaag behelst het FOOD-programma 520.000 partnerrestaurants in 10 landen, die zich engageren voor een evenwichtiger en duurzamer aanbod.

Tegelijkertijd worden bijna 7 miljoen gebruikers van Ticket Restaurant bewust gemaakt met campagnes.

WAAROM BESLOOT EDENRED OM MEE TE WERKEN AAN HET FOOD-PROGRAMMA?

Sinds een vijftiental jaar promoot Edenred een evenwichtiger en duurzamer eet- en consumptiegedrag door haar programma voor Maatschappelijke Verantwoordelijkheid.

FOOD maakt natuurlijk gebruik van haar Ticket Restaurant-netwerk, dat een schitterend communicatiemiddel vormt voor de gebruikers en partners.

WAT IS HET GROOTSTE RESULTAAT VAN HET PROGRAMMA?

Dat duizenden Europeanen konden worden aangespoord om dagelijks evenwichtiger te eten dankzij wat eenvoudige tips en boodschappen. Het programma werd in elk land aangepast aan de lokale behoeften en culturele gewoonten van de consumenten en de restaurateurs.

 

ELK JAAR ORGANISEER JE ENQUÊTES BIJ DE GEBRUIKERS EN HANDELAARS VAN TICKET RESTAURANT. WAT KAN JE ONS LEREN OVER DE EETGEWOONTEN VAN DE BELGEN?

De Belgische restaurateurs zijn absoluut bereid om hun aanbod aan te passen voor meer lokale en evenwichtige producten, zonder afbreuk te doen aan hun betaalbaarheid en de goede kwaliteit.

En ook al blijven heel wat Belgische werknemers gehecht aan hun broodmaaltijd tijdens de middagpauze (64% van hen!), toch besteden ze, wanneer ze naar het restaurant gaan, veel aandacht aan de evenwichtige samenstelling van de gerechten (48%).

HET MOET INTERESSANT ZIJN OM DE VOEDINGS- EN CULTURELE VERSCHILLEN TE ZIEN IN DE VERSCHILLENDE LANDEN. WAT IS JE DAARBIJ OPGEVALLEN?

Het klopt dat de Zweden en de Tsjechen bijvoorbeeld helemaal niet dezelfde eetgewoonten hebben! De perceptie van evenwichtige voeding op zich varieert sterk van land tot land in Europa.

De Fransen en de Belgen bijvoorbeeld associëren een evenwichtige voeding met een gevarieerde voeding. Terwijl het voor de Polen, de Roemenen en de Tsjechen eerder een kwestie van lokale en biologische voedingsmiddelen is. Het is dus een kwestie van perceptie.

HOE BELANGRIJK IS ZERO WASTE IN HET FOOD-PROGRAMMA?

Tien jaar geleden waren de partners het erover eens om zich te concentreren op evenwichtige voeding, maar sommige landen, zoals België, hebben daar meteen een duurzaamheidsaspect aan gekoppeld. Het FOOD-programma moedigt de partnerrestaurateurs aan om:

  • voorrang te verlenen aan korte bevoorradingscircuits, lokale en seizoensgebonden producten
  • voedselverspilling te beperken

Het FOOD-programma moedigt inderdaad de restaurateurs dus aan om hun klanten verschillende porties aan te bieden, zodat er minder voedsel wordt weggegooid.

TOT SLOT: ALS HET FOOD-PROGRAMMA EEN LIEDJE WAS, WELK ZOU HET DAN ZIJN?

"Good vibrations" van The Beach Boys!

Wil je meer weten over het FOOD-programma?
Surf naar http://www.food-programme.eu/

Vond je dit artikel leuk?

Neem de tijd om te klikken om uw mening met ons te delen en maak onze volgende artikelen nog relevanter voor uw behoeften.

Bedankt voor het delen van uw mening met ons.

  • Dit artikel delen